torsdag 28 maj 2015

Vad jag älskar med detta yrke


Att vara brandman har sina fördelar och nackdelar – som alla yrken. Jag brukar säga att jag inte valde att bli brandman för att bli rik, utan för att bli rik på livet. Varje dag fylls av någon ny utmaning. Jag tycker om att ingen dag är den andra lik, ingen olycka är som någon innan. Att hjälpa någon i en nödsituation är bland det häftigaste jag vet. Att i stundens hetta är jag den lugna personen med kontroll där patienten kanske varit med om den obehagligaste händelsen i sitt liv. Jag önskar ingen i denna värld olycka, men olyckor händer och då vill jag vara den som hjälper.


Att jobba skift är behagligt. Några gånger i veckan jobbar jag kväll och får en hel dag på mig att gå och handla och uträtta ärenden. Det finns tid till storkok och oftast tvättider. Så just nu i livet passar detta mig som handen i handsken.


Att vara kvinna i ett mansdominerat yrke är speciellt och jag tycker det är roligt att visa att det är ingen omöjlighet att lyckas. Det är tufft och yrket ställer höga krav, vilket blir gör att jag ställer högre krav på mig själv. Mina marginaler är mindre och därför får jag kämpa lite mer. Det är kul att bevisa motsatsen till människors fördomar, men samtidigt psykiskt påfrestande. Det är en paradox att älska det och samtidigt se det som ett krav.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar