måndag 15 juni 2015

KIR


I Göteborg är 98,2% av alla brandmän - män. Alltså, bara 1,8% är kvinnliga brandmän. I Sverige vet jag inte riktigt vad siffran ligger på idag men den är något högre än min arbetsplats, kanske 3-4%?
Jag är med i ett nationellt kvinnligt nätverk. KIR – kvinnor inom räddningstjänsten. Detta nätverk skapades för att vara ett forum om/för kvinnor inom räddningstjänsten. Även för att förbättra förutsättningarna för kvinnor inom yrket. Att stötta samt att samtala för att tex inte uppfinna hjulet igen när det gäller lösningar på olika räddningstjänster. Det är fortfarande inte självklart - även om det är lag... att skyddsutrustning finns i rätt storlekar, att omklädningsrum finns samt att graviditets-policy finns.

Varje år har vi en konferens. Jag har varit med 3 utav 6 gånger. Nästa år – 2016 så ska vi i Göteborg anordna denna konferens. Vi är för närvarande ett ganska litet nätverk -ca 100 medlemmar och jag håller i skrivandets stund på att leta sponsorer. Så har du tips på vilka vi kan kontakta – eller vill ditt företag eller du sponsra KIR. Hör av dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar