onsdag 15 april 2015

Att vara pionjär



Nu efter fyra år som brandman ska jag ta ett nytt steg: Att börja jobba på en stor brandstation i centrala Göteborg som aldrig haft någon kvinnlig brandman innan. Jag och några av mina kvinnliga kollegor har varit där någon enstaka gång och jobbat då någon annan varit sjuk. Det stora nu är att jag är fastanställd på denna station. Det känns roligt, utvecklande och lite läskigt. Fast jag vet inte vad jag tycker är läskigt med det hela. Det är nog mina tidigare erfarenheter som skapar denna rädsla.
Som ny på en arbetsplats finns det alltid många minor att trampa på men jag kan bara tala utifrån mig själv, att jag upplever att det finns fler minor för mig som kvinna på denna speciella arbetsplats. 

Det är inte alltid livet som kvinna i ett mansdominerade yrke flyter på smidigt. Misstaget jag själv gjorde som nyutexad var att jag ställde frågor i form av påståenden. Det tog mig ett år att förstå varför kollegor uppfattade mig som om jag skulle berätta saker för dem och var en "besserwisser". Jag tänkte att jag var en nyanställd som var intresserad med massa frågor. Sen fattade jag att jag sa "Motorsågen tankas med 2-takt bensin?" Fast i mitt huvud var det ju en fråga. Så alla trodde jag ville berätta en massa saker de redan visste och jag tyckte att jag verkade intresserad av grejerna och de var så kyliga mot mig.
Det andra misstaget jag gjorde var att jag lyssnade och höll mig blint till vad skolan hade sagt till mig: "När ni kommer ut på stationerna så berätta detta för era kollegor, det är nya grejer de måste veta". Aj aj. Det blev alltså en 22-årig nyexad tjej som skulle förmedla nya metoder till medelålders män om hur man skulle göra nuförtiden. Haha. De tog inte emot det som jag trodde utan mer sparkade bakut och sa att deras metod har funkat i 30 år och att det funkar bra.

Misstag är till för att lära sig av och jag tror verkligen detta kommer bli superbra. Jag har blivit mottagen med öppna armar. Det är en fantastisk station med underbara kollegor som jag ser fram emot att fortsätta utvecklas med.

1 kommentar:

  1. Haha! Underbart! :D Jag börjar min brandkarriär nu när jag är 30 ist. Lite tyngre rent fysiskt men jag hade nog fått en ordentlig uppförsbacke när jag var 20 så kaxig som jag var :P

    SvaraRadera