söndag 12 april 2015

En söndag på brandstationen.



Som brandmän jobbar vi i skift och på helger jobbar vi 24 timmar i sträck. Det är väldigt olika vilka rutiner man har på de olika stationerna och på de olika arbetslagen. En vanlig söndag hos oss brukar börja med frukost. Vi kokar gröt och ägg. Har knäcke, smör, ost och korv. Enkelt och snabbt. Ibland lyxar vi till det och köper färskt bröd på helgerna. Efter en snabb frukost ger vi oss iväg till en simbassäng och simmar. Sist vi simmade fick vi larm, så det var bara att att hoppa upp och torka sig fort för att få på sig kläderna och komma iväg på 90 sekunder. (Oj vad många gånger jag har varit i knepiga situationer och larmet har gått. Kanske blir ett inlägg i framtiden :p )



Väl hemma efter bad brukar vi slänga in handdukar och kläder i tvättmaskinerna. Eftersom vi jobbar 24 timmar brukar vi passa på att åka ut till en mataffär för att köpa lunch och middag som vi lagar. På vardagar finns inte riktigt tid till det och vi har matlådor då. Helgerna är lyx ;)



Efter lunchinhandling är det söndags-städning. Alla logement ska dammtorkas, dammsugas och svabbas. En lunch brukar vara på gång efter städningen. Och följs av ett möte med uppdatering om kommande vecka. När maten har smälts är det dags för övning och träning. Övningarna är varierande. Ena dagen kan vi vara ute på vårt övningsfält och köra bandvagn eller 4-hjuling. Vi ger oss ut på sjöar och övar livräddning eller firar oss ner med rep från branta klippor. Man måste vara uppdaterad på allt. Det är en av sakerna som jag älskar med mitt yrke, att det är så varierande. Ingen dag är den andra lik och mitt i all övning, träning, städning, ätning, duschning så kan det gå ett larm. Varje arbetspass måste vi träna. Oftast kör vi gemensam träning liknande cirkelrräning, tabata, crossfit. Men ibland blir det löpning runt stationen om vädret är fint.



Nyduschade och klara brukar det bli dags för matlagning och middag. Ibland blir det middag vid 17. Ibland vid 22. Det händer alltid nått oväntat.
Mot kvällen brukar vi sköta sysslor som all tvätt efter simning, övning och träning. Bilar måste återställas och tvättas, utrustning måste granskas och kontrolleras. Larmrapporter måste skrivas. Väl framme vid 22 brukar vi försöka sätta oss ner och hinna med nyheterna och har vi tur blir det film. Vi jobbar fram till nästa dag och vi får sova i våra logement. Mitt i natten när man sover som bäst kan lampan tändas och larmet gå. På 90 sekunder gäller det att klä på sig allt, uppfatta vad det är för larm och vart man ska. Hoppa in i brandbilen och faktiskt köra till rätt adress utan att blinka. Ibland får man ju hjärnsläpp på adresser och jag är glad över att det finns GPS. 

Samtidigt brukar vi ju inte vara själva på vägarna dag som natt. På dagarna då det är mer trafik kan människor hitta på riktigt märkliga saker. Jag kan förstå att man blir riktigt stressad av att blåljus och sirener ligger bakom en. Jag blir det själv. Men att stanna mitt i eller precis innan en rondell eller få för sig att backa när räddningstjänsten kommer i full fart rekommenderar jag inte.  Puhhh..



En vanlig söndag, som aldrig blir som vanligt när man jobbar som brandman.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar